Κριτική παρουσίαση της πρακτικής - παιδαγωγικής μεθόδου “ ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”
Η μέθοδος “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” αποτελεί αντικείμενο επινόησης του κυρίου ΠΕΤΡΟΥ ΜΩΡΟΥΔΑ (Bοστίτσης 16, Περιστέρι, Αθήνα). Βασίζεται κυρίως στην εμπειρία και την παρατήρηση της καθημερινής παιδαγωγικής πράξης.
- Νο 1 - Γραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”
- Νο 2 - Αριθμητική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Τεύχος Α)
- Νο 2 - Αριθμητική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Τεύχος Β)
- Νο 3 - Χάρτης της Ελλάδος (Τεύχος Α)
- Νο 3 - Χάρτης της Ευρώπης (Τεύχος Β)
- Νο 4 - Ζωγραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Ελληνικά - Αγγλικά)
- Νο 5 - Γραφική - Ζωγραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”
- Νο 6 - Ζωγραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Ελληνικά - Αγγλικά)
- Νο 7 - Ζωγραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”
- Νο 8 - Ζωγραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” με λέξεις
- Νο 9 - Γραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Αγγλικά)
- Νο 10 - Γεωμετρική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Τεύχος Α)
- Νο 10 - Γεωμετρική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” (Τεύχος Β)
- Νο 11 - Αγιογραφική “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”
- Νο 12 - Πίνακες εκμάθησης γραφής, αρίθμησης & σχεδίου για μόνιμη χρήση (μεταλλικές επίπεδες επιφάνειες από ορείχαλκο, ψευδάργυρο, ξύλο, χαρτόνι πλαστικοποιημένο φύλλο ακρυλικό πλέξι-γκλάς, χαρτόνι με επένδυση μουσαμά, αλουμίνιο κ.λ.π.)
Πρόκειται για μια πρωτότυπη μέθοδο εκμάθησης της γραφής και ανάπτυξης των σχεδιαστικών και ζωγραφικών δεξιοτήτων των μικρών παιδιών του Νηπιαγωγείου αλλά και των μαθητών των πρώτων τάξεων του Δημοτικού Σχολείου. Με την “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ”, που λειτουργικά βασίζεται στην βαθυτύπωση σε χοντρό χαρτί του περιγράμματος λέξεων, γραμμάτων, αριθμών, σχεδίων, εικόνων, υποβοηθείται το μικρό παιδί να παρατηρεί, να ψαύει τις εξάρσεις του βαθυτυπωμένου περιγράμματος και να ακολουθεί, τέλος γραφικά (με μολύβι και χρώματα) την αποτύπωση των διαφόρων μορφών ή σχεδίων. Έτσι, το παιδί συνηθίζει να παρατηρεί και να περιεργάζεται τα διάφορα σχέδια της “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑΣ” αναπτύσσοντας με αυτόν τον τρόπο την οπτική του δεξιότητα, την οπτική και απτική του μνήμη, την παρατηρητικότητα, τις χειροτεχνικές του ικανότητες αλλά και την αισθητική του αντίληψη. Με τη χρήση της μεθόδου αυτής επιτυγχάνεται εξάλλου η υποβοήθηση της γλωσσικής ανάπτυξης του παιδιού (εκμάθηση του γραπτού αλλά και του προφορικού λόγου: Ελληνικά, Αγγλικά), μέσα σε ένα ευνοϊκό, ήρεμο και ευχάριστο συναισθηματικό κλίμα, όπου πρυτανεύει η παιγνιώδης προσπάθεια αυτομόρφωσης (παιγνιώδης μορφή διδασκαλίας - μάθησης) και αναπτύσσεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού.
Συμπερασματικά, θα μπορούσαμε να πούμε, πως η πρακτική - παιδαγωγική μέθοδος του κ. ΠΕΤΡΟΥ ΜΩΡΟΥΔΑ με την ονομασία “ΙΧΝΗΛΑΣΙΑ” αποτελεί ένα σημαντικό εποπτικό όργανο, το οποίο μπορεί να υποβοηθεί τους γονείς, τους νηπιαγωγούς και τους δασκάλους αποτελεσματικά στο δύσκολο παιδαγωγικό - μορφωτικό τους έργο. Η εποπτική αυτή μέθοδος μπορεί επίσης να αποτελέσει σημαντικό μαθησιακό - υποστηρικτικό υλικό για τα Σχολεία και τα Ιδρύματα της Ειδικής Αγωγής, ιδιαίτερα δε σε περιπτώσεις “ΔΥΣΛΕΞΙΑΣ”, όπου εφαρμόζονται ειδικά ενισχυτικά - θεραπευτικά προγράμματα.
ΓΙΩΡΓΟΣ Σ. ΚΡΟΥΣΤΑΛΑΚΗΣ
Καθηγητής της Παιδαγωγικής
στη Φιλοσοφική Σχολή του Παν/μίου Αθηνών